Ny version av SFs bio-app

9 november, 2014 Filmnyheter262

Nu släpper SF Bio en ny version av sina appar för Iphone och Android. Den största nyheten är möjligheten att köpa biljett direkt i appen vilket är den mest efterfrågade funktionen hos användarna. Satsningen är en central del i SF Bios digitala strategi då mer än hälften av trafiken kommer från mobila enheter.

Möjlighet att köpa biljett och spara kortuppgifter

Sedan tidigare kan biobesökarna boka plats och reservera biobiljetter i appen och nu införs möjligheten att även köpa biljetterna. Lösningen är baserad på Nets betalningssystem, likt den som finns på webbplatsen www.sf.se och i Biomaterna, men med nyheten att man även kan spara sitt kortnummer så att man vid återkommande köp endast behöver ange kortets tresiffriga CVC-kod.

– Man behöver varken ta fram sitt kort eller komma ihåg ett lösenord. Detta hoppas vi kommer att innebära en stor förenkling för våra användare, särskilt för våra mest frekventa biobesökare, säger Anna Rosang, Nordisk affärsområdeschef digitala medier.

Förutom betalkort går det att betala med presentkort och biobiljetter.

Fler förbättringar i köpflödet

I den nya versionen av appen har flera andra förbättringar gjorts i köpflödet.

– Vi vet att platsvalet är extremt centralt för våra användare och vi har därför valt att lägga det
tidigare i flödet för att förenkla för våra besökare, säger Anna Rosang. Vi har också gjort det enklare för våra Bioklubbsmedlemmar att boka förhandsvisningar och spara sina medlemskortuppgifter direkt i appen, säger Anna Rosang.

Satsning på mobila plattformar

Den nya appen är en viktig del i SF Bios övergripande satsning på mobila plattformar.

– Vi ser en kraftig ökning av den mobila trafiken, både på vår webbplats www.sf.se och i appen. Totalt står trafiken från mobiltelefoner för över hälften av den digitala trafiken och vi förväntar oss att den nya appen kommer att öka den mobila trafiken ytterligare. Vi förväntar oss också att andelen biobiljetter som genereras digitalt kommer att öka tack vare den nya appen, avslutar Anna Rosang.

Vid sidan av releasen av köpfunktionen lanseras även en helt ny design. Grundstrukturen är densamma, men de får ett helt nytt utseende, anpassat till de nya operativsystem som gäller för iOS och Android och kommer av användarna att upplevas som helt nya appar.

SF Bio AB – pressmeddelanden

Streama Film